bistro-2594762__340

Ile razy zdarzyło się Wam wyjść z restauracji przed otrzymaniem paragonu? Najczęściej nawet nie zwracamy na to uwagi. Ministerstwo Finansów jednak ciągle przypomina o tym, aby paragony odbierać. M.in. w tym celu powstała znana już chyba wszystkim Loteria Paragonowa. Jest to jedno z narzędzi do zachęcenia społeczeństwa do odbierania paragonów, a z drugiej strony do zachęcenia przedsiębiorców do wystawiania tych paragonów, czyli rejestrowania swojej sprzedaży rzetelnie na kasach fiskalnych. Kolejnym krokiem do zachęcenia przedsiębiorców (tym razem z branży gastronomicznej) do przekazywania klientom paragonów są opracowane przez MF instrukcje dla kelnerów. Więcej na ten temat opisuje Katarzyna Krawczyk z biura rachunkowego Kierunek Zysk z Grodkowa.

Branża gastronomiczna jest bardzo narażona na ryzyko, tego, że klient paragonu ostatecznie nie dostanie, łatwo jest też o pomyłkowy brak fiskalizacji sprzedaży. Według ostrzeżenia wydanego przez Ministerstwo Finansów w dniu 18 lipca 2017 r. branża gastronomiczna jest zidentyfikowana przez organy podatkowe, jako branża o jednym z najwyższych stopni ryzyka działalności w szarej strefie. A co za tym idzie branża ta również powinna się spodziewać wzmożonych kontroli. Dlaczego właśnie w tej branży ryzyko jest tak wysokie? Wystarczy się chwilę zastanowić. Od razu przypominamy sobie tłumy ludzi w kolejkach przy plażach do budek z goframi i lodami. Nie chcę generalizować ale czy trudno jest w takiej sytuacji, w której spieszymy się by obsłużyć jak największą ilość klientów zapomnieć nabić sprzedaż na kasę fiskalną? Dodajmy do tego upał (czego życzymy wszystkim urlopowiczom odpoczywającym nad polskim morzem!) i już niecierpliwiących się w kolejce klientów. O pomyłkę bardzo łatwo, wystarczy niedopatrzenie, ale niestety brak zarejestrowania sprzedaży na kasie fiskalnej (oczywiście u tych przedsiębiorców, którzy mają taki obowiązek) jest traktowane jako działanie w zakresie tzw. „szarej strefy” i może skutkować nałożeniem mandatu. Warto zauważyć, że tzw. rachunek lub paragon kelnerski nie jest wystarczającym dokumentem, klient musi zawsze otrzymać paragon. W związku z tym Ministerstwo Finansów wydając instrukcje dla kelnerów jednocześnie ostrzega przed stosowaniem paragonów kelnerskich lub rachunków kelnerskich zamiast paragonu z kasy fiskalnej. Należy zauważyć, że często zdarza się, że jako klient dokonujemy zapłaty w restauracji na podstawie nawet odręcznie wypisanego rachunku kelnerskiego, po opłaceniu już zazwyczaj opuszczamy restaurację, nie dając kelnerowi szansy na dogonienie nas i wręczenie nam paragonu. Dlatego jedna z instrukcji dla kelnerów mówi np. o tym, żeby zanieść klientowi paragon do stolika jeszcze zanim zapłaci. Ważne jest też to, że nieważne jest czy klient płaci kartą czy gotówką, zawsze sprzedaż należy zaewidencjonować na kasie fiskalnej i paragon przekazać klientowi.

Jak czytamy w wydanym przez MF ostrzeżeniu „Ministerstwo Finansów jest przy tym świadome faktu, że nierzadko kelnerzy są zmuszani przez swoich pracodawców do zaniechania ewidencjonowania transakcji na kasach fiskalnych. Taka praktyka jest szczególnie bulwersująca, ponieważ jej negatywne skutki uderzają najbardziej właśnie w samych kelnerów. Po pierwsze, mandatem karnym będzie ukarany zazwyczaj właśnie kelner, który nie spełni obowiązku zaewidencjonowania  transakcji na kasie fiskalnej i który zostanie przyłapany na tym procederze przez kontrolującego. Po drugie, ukrywanie przychodów poprzez omijanie ewidencjonowania na kasach fiskalnych, wypycha pracowników restauracji z legalnego rynku pracy. Jeżeli bowiem nieuczciwy właściciel restauracji ukrywa swoje przychody, to musi on również ukrywać swoje koszty – nie może w swoich księgach wykazywać kosztów np. pensji, czy składek ZUS kelnerów, ponieważ koszty te nie miałyby pokrycia w ujawnianych przychodach.” Ministerstwo Finansów sformułowało instrukcje dla kelnerów w przejrzysty sposób, w 10 punktach, które najlepiej by było gdyby stały się swego rodzaju „dekalogiem zawodowym” dla pracowników gastronomii, przynajmniej jeśli chodzi o zakres ich obowiązków dotyczących fiskalizacji sprzedaży. Oto treść tej instrukcji:

 

„Instrukcja dla kelnera – rejestracja sprzedaży na kasie fiskalnej

1.       Zawsze pamiętaj o zarejestrowaniu sprzedaży na kasie fiskalnej dla udokumentowania transakcji. Bez znaczenia jest czy klient płaci kartą, czy gotówką.

2.       Po zaewidencjonowaniu sprzedaży na kasie wydrukuj paragon fiskalny i wydaj go klientowi.

3.       Nie czekaj aż klient poprosi cię o paragon. To ty masz obowiązek wydać go klientowi.

4.       Jeżeli klient płaci przy stoliku, zanieś mu paragon. Powinien go dostać zanim zapłaci. W przeciwnym wypadku może wyjść z lokalu zanim otrzyma paragon, a ty nie spełnisz swojego obowiązku.

5.       Pamiętaj, że rachunek kelnerski nie zastępuje paragonu! Możesz go wręczyć klientowi razem z paragonem, nigdy zamiast niego.

6.       Urząd skarbowy ma prawo skontrolować ewidencję sprzedaży na kasie fiskalnej.

7.       Jeśli nie wydajesz paragonów lub nie rejestrujesz sprzedaży na kasie fiskalnej możesz zostać ukarany mandatem. To ty otrzymasz mandat, nawet jeżeli to ktoś inny nie pozwala ci rejestrować sprzedaży na kasie.

8.       Nierejestrowanie transakcji na kasie fiskalnej to unikanie płacenia podatków!

9.       Płacisz za to ty: oszust podatkowy zazwyczaj zatrudnia na czarno lub na umowy śmieciowe. Płaci za to reszta społeczeństwa: z podatków budowane są drogi, utrzymywane są szpitale, szkoły, policja, itp., z których oszust korzysta, sam nic nie dokładając.

10.   Unikanie płacenia podatków to okradanie społeczeństwa. Nie bierz w tym udziału!”

Źródło: „Ostrzeżenie przed konsekwencjami wydawania tzw. rachunku lub paragonu kelnerskiego zamiast paragonu fiskalnego„ strona internetowa Ministerstwa Finansów www.mf.gov.pl, publikacja z dnia 2017.07.18

Z poważaniem,

Katarzyna Krawczyk.