Koszty reprezentacyjne czy reklama?

Prowadząc działalność gospodarczą niejednokrotnie ponosimy koszty związane z reklamą i promocją, mając na celu zwiększenie zysków. Musimy sobie jednak zdawać sprawę, że nie zawsze może być to zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Niestety istnieje pewne ograniczenie, które nie pozwala na odliczenie kosztu – jest to wydatek, który jest tak zwanym kosztem reprezentacji. Niestety różnica pomiędzy reklamą, a reprezentacją jest dość minimalna. Czy można rozliczać wydatki na reprezentację w jednoosobowej działalności gospodarczej?  Czy zakup drobnych prezentów dla kontrahentów może być kosztem? Zagadnienia te opisuje Iwona Biesaga z biura rachunkowego Kierunek Zysk z Grodkowa.

 

W przypadku wydatków ponoszonych na reklamę w firmie nie mamy wątpliwości – do takich kosztów można przykładowo włączyć zaprojektowanie logo, broszury, plakaty, wizytówki, banery, billboardy, reklamę w Internecie, reklamę w radio, wszelkie akcje marketingowe. Wydatki na promocję są nieodzowną częścią każdej mniejszej czy większej firmy. Są to racjonalne i uzasadnione wydatki związane z prowadzeniem biznesu z pomocą, których chcemy zwiększyć i zachować źródło przychodów. Reklama zwiększa rozpoznawalność firmy, jej towarów i usług, które proponuje potencjalnym klientom. Problem zaczyna się wówczas, kiedy mamy dylemat: koszt związany z reklamą, czy może z reprezentacją.

Co to są koszty reprezentacyjne?

Według najnowszych opinii Sądów Administracyjnych celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, stworzenie dobrego obrazu jego firmy, działalności, stworzenie pozytywnych relacji z klientem. Już nie jest konieczne, aby koszty te posiadały cechy wytworności, okazałości, bogactwa, ponieważ nie każdy podatnik może sobie na to pozwolić. Jeżeli głównym celem poniesionych kosztów jest wykreowanie pewnego ,,obrazu” podatnika, który na przykład ma ułatwić zawarcie umowy, wówczas koszty te mają charakter reprezentacyjny i jak wcześniej wspomniałam, nie mogą być zakwalifikowane do kosztów uzyskania przychodu.

Czy wydatki, które firma poniesie na zakup drobnych upominków (na przykład kalendarze, długopisy, smycze na klucze) dla klientów są kosztem?

Według najnowszych interpretacji wydatek poniesiony na upominek dla klientów będzie kosztem jeżeli spełni następujące warunki:

  • będzie opatrzony logiem firmy,
  • będzie wręczany masowo.

Nie będzie to reprezentacja, jeżeli gadżety te nie przyczynią się do stworzenia wizerunku firmy, a logo firmy jako znak graficzny będzie jedynie informacją handlową.

Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) jak się okazuje nie jest taka oczywista. Według Urzędów Skarbowych należy wziąć pod uwagę całokształt działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiar wydatków, krąg osób, do których jest skierowana, okoliczności wręczania prezentów.

Kosztem są wydatki, które zostały poniesione w celu kształtowania popytu na towary, usługi lub markę, poprzez zachęcenie jak największej liczby potencjalnych klientów do nabywania określonego produktu. Proszę jednak pamiętać, że w razie wątpliwości podatnik zawsze może wystąpić o interpretację indywidualną, bo jak życie pokazuje, przepisy podatkowe nie są oczywiste i co dla niektórych mogłoby się wydawać kosztem reklamy, dla innych może być kosztem reprezentacji firmy.

Jeśli będą Państwo potrzebować dodatkowych informacji cały zespół Biura Rachunkowego Kierunek Zysk z Grodkowa chętnie służy swoją pomocą.

Zapraszamy do kontaktu drogą mailową pod adresem kontakt@kierunekzysk.pl lub telefonicznie pod numerem 77 4142038.

 

Z poważaniem,

Iwona Biesaga