Nowe zasady rejestracji podatników VAT w 2017 r.

Rok 2017 jest rokiem wielkich zmian dla podatników w Polsce zarówno tych, którzy prowadzą działalność gospodarczą jak i dla tych którzy dopiero chcą taką działalność rozpocząć. Jedne z istotniejszych zmian jakie zostały wprowadzone w podatku VAT, to zmiany dotyczące rejestracji firmy jako podatnika VAT czynnego, oraz utrzymania tego statusu w przypadku już prowadzonej działalności gospodarczej.  Od 01 stycznia 2017 r. organ podatkowy będzie kontrolować słuszność rejestracji jako podatnika VAT, będzie mógł odmówić takiej rejestracji, a nawet wykreślić z urzędu niektóre firmy nie zawiadamiając ich o tym.

 

Rejestracja podatnika VAT

Wprowadzone zmiany w ustawie o Vat (art. 96 ust. 4a) określają powody dla których to naczelnik urzędu skarbowego może odmówić rejestracji podmiotu jako podatnika VAT, są to sytuacje gdy:

  • dane podane w zgłoszeniu rejestracyjnym są niezgodne z prawdą,
  • podmiot ten nie istnieje,
  • mimo podjętych udokumentowanych prób nie ma możliwości skontaktowania się z tym podmiotem albo jego pełnomocnikiem,
  • podmiot albo jego pełnomocnik nie stawia się na wezwania naczelnika urzędu skarbowego.

Naczelnik urzędu skarbowego nie ma obowiązku zawiadamiać firmy o odmowie rejestracji.

Przed rejestracją firmy organ podatkowy podda weryfikacji każde zgłoszenie i jeśli wystąpi którakolwiek z wyżej podanych sytuacji, firma nie zostanie zarejestrowana.

Warto też zwrócić uwagę na inną bardzo istotną zmianę dotyczącą rejestracji w VAT. W przypadku gdy zgłoszenie rejestracyjne zostanie złożone przez pełnomocnika, to będzie on solidarnie odpowiadał razem z podatnikiem do kwoty 500 000 zł za zaległości podatkowe, które to powstały w wyniku wykonywanych czynności w ciągu 6 miesięcy od dnia rejestracji jako czynnego podatnika VAT. Odpowiedzialność ta nie będzie miała miejsca w przypadku, gdy powstanie tych zaległości nie będzie wiązało się z uczestnictwem podatnika w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

 

Wykreślenie z rejestru podatników VAT

Wprowadzone zmiany przewidują także szereg przypadków, w których naczelnik urzędu skarbowego z urzędu wykreśli firmę z rejestru podatników VAT bez konieczności zawiadamiania o tym podatnika. Sytuacja taka może mieć miejsce, jeżeli zaistnieją dokładnie te same przesłanki co wymienione wyżej przy odmowie rejestracji firmy jako podatnika VAT. Warto wiedzieć, że dla organu podatkowego wystarczy wystąpienie jednej z wymienionych sytuacji, aby firma została wykreślona z rejestru podatników VAT.

Zgodnie z art. 96 ust. 9a dodatkowo wykreśleniu z urzędu z ewidencji VAT będzie podlegał również ten podatnik, który:

  • zawiesił wykonywanie działalności gospodarczej na podstawie przepisów o swobodzie działalności gospodarczej na okres co najmniej 6 kolejnych miesięcy lub
  • będąc obowiązanym do złożenia deklaracji VAT (VAT-7, VAT-7K), nie złożył takich deklaracji za 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały, lub
  • składał przez 6 kolejnych miesięcy lub 2 kolejne kwartały deklaracje VAT, w których nie wykazał sprzedaży lub nabycia towarów lub usług z kwotami podatku do odliczenia, lub
  • wystawiał faktury lub faktury korygujące, dokumentujące czynności, które nie zostały dokonane, lub
  • prowadząc działalność gospodarczą wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że dostawcy lub nabywcy biorący udział pośrednio lub bezpośrednio w dostawie tego samego towaru lub usługi uczestniczą w nierzetelnym rozliczaniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej.

W tych sytuacjach podatnik powinien zostać zawiadomiony o wykreśleniu z rejestru podatników VAT.

Ustawa o VAT zawiera szereg wyjątków od powyższej zasady wykreślania z rejestru, które są w niej szczegółowo opisane. W przypadku zaistnienia takiego wyjątku (art. 96 ust. 9b do 9i) naczelnik może nie wykreślać podatnika z rejestru, a jeśli to zrobił może przywrócić jego rejestrację.

 

Podsumowanie

Obecnie rejestrując działalność gospodarczą trzeba się liczyć z tym, że rejestracja założonej firmy jako podatnika VAT nie będzie już tak prosta, wręcz automatyczna jak do tej pory. Trzeba się przede wszystkim wykazać cierpliwością i poczekać, aż organ podatkowy, zgodnie z otrzymanymi zaleceniami od Ministra Finansów, zweryfikuje naszą dokumentację, oraz potwierdzi w naszej siedzibie fakt prowadzenia działalności gospodarczej. Postępowanie to ma na celu utrudnienie rejestracji firm, które w trakcie swojej działalności dopuszczają się szeregu nadużyć podatkowych, następnie w sytuacji konieczności przeprowadzenia kontroli, wezwania do wyjaśnień właścicieli tych firm okazuje się, że pod wskazanym adresem nigdy takiej firmy nie było.

Jeśli chcieliby Państwo rozpocząć działalność gospodarczą zapraszamy do naszego biura rachunkowego Kierunek Zysk w Grodkowie, przy ul. Rynek 12. Pomożemy przy wypełnianiu wniosku  CEIDG do urzędu gminy, pomożemy wybrać najlepszą formę opodatkowania.  Macie swoje pomysły, problemy, które chcielibyście omówić? Zapraszamy,  nr tel.: 77 414 20 38 lub e-mail: kontakt@proconsilio.pl.

 

Elżbieta Sobów

Specjalista ds. podatkowych